ERCİYES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ KALİTE GÜVENCE SİSTEMİ
Kalite Politikamız
Fen Bilimleri Enstitüsü Kalite politikası misyon, vizyon ve stratejik plan ile uyumlu olarak belirlenmiştir. Enstitümüz öncelikli olarak Yükseköğretim Kurulu ve Erciyes Üniversitesinin kalite politikaları çerçevesinde, kalite yönetimini iç kalite güvence mekanizmaları ve risk yönetimi süreci ile bütünleşik bir şekilde standartlara uygun olarak yürütmeyi hedeflemektedir. Bu kapsamda Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü kalite politikasını;
-
Eğitim, yönetim, araştırma ve geliştirme açısından kalitenin sürekli iyileştirilmesini sağlamak,
-
Kurumsallaşma açısından örnek alınabilecek ulusal/uluslararası üniversiteler ve diğer akademik kurumların sistem ve işleyişlerini izlemek ve iyi uygulamaları örnek alarak faaliyet ve süreçlerde sürekli iyileştirmeler yapmak,
-
Üniversite tarafından belirlenen kalite ilkeleri ve Fen Bilimleri Enstitüsünün misyon ve vizyonuna uygun şekilde, faaliyet ve süreçlerde sürekli iyileştirmeler yapmak,
-
İç ve dış paydaşlar ile sürekli ve düzenli iletişim halinde olarak geri bildirimler yoluyla memnuniyetlerini ölçmek ve geri bildirimleri dikkate alarak memnuniyetlerin artırılması için faaliyet ve süreçlerde iyileştirmeler yapmak
şeklinde belirlemiştir.
Kalite Güvence Komisyonu
Fen Bilimleri Enstitüsü Kalite Güvence Komisyonu bölümlerden akademik temsilci, idari personel, enstitümüze bağlı araştırma görevlileri ve öğrenciler, özel ve kamu kurumundan paydaş temsilcilerinden teşekkül etmektedir.
Kalite Güvence Komisyonun Görev ve Sorumlulukları
- Birim stratejik planı, performans programı ve birim faaliyet raporu ile bütünleşik yapıda bir iç değerlendirme raporu hazırlamak ve Kurum Kalite Komisyonuna sunmak,
- Fen Bilimleri Enstitüsünün stratejik planı ve hedefleri doğrultusunda, eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri ile idari hizmetlerinin değerlendirilmesi ve kalitesinin geliştirilmesi ile ilgili birimin iç kalite güvence sistemini kurmak ve yönetmek,
-
Birim stratejik plan göstergelerini elde etmek ve Kurum Kalite Komisyonu ile paylaşarak onayına sunmaktır.
Fen Bilimleri Enstitüsü Birim İç Değerlendirme Raporları ve Stratejik Planlar enstitü web sayfasında yayınlanmıştır. Stratejik Planda kalite güvence sistemine ilişkin amaçlara yer verilmiş, hedefler belirlenmiş ve göstergeler ile bu göstergelerin izlenme sıklığı detaylı olarak sunulmuştur. Fen Bilimleri Enstitüsü Kalite Güvence Komisyonu düzenli olarak toplanmakta, tespit edilen sorun ve aksaklıklar yönetim birimlerince değerlendirilerek çözümler geliştirilmektedir.
Fen Bilimleri Enstitüsü’nde iç ve dış paydaşların memnuniyetlerini ölçmek adına 5 farklı anket uygulanmaktadır. Lisansüstü yeni mezun anketi, Dış paydaş anketi, Lisansüstü öğrenci memnuniyet anketi, Akademik personel memnuniyet anketi ve İdari personel memnuniyet anketi Fen Bilimleri Enstitüsü web sitesinden online olarak uygulanmaktadır.
İç kalite güvencesi mekanizmaları
Kalite güvence komisyonu her türlü kalite hizmetlerinin araştırılması, değerlendirilmesi ve
geliştirilmesi, iç kontrol sisteminin oluşturulması, uygulanması, geliştirilmesi ve
değerlendirilmesi maksadıyla oluşturulmuştur. Temel görevi Enstitü genelinde kalite yönetim
sürecinin aşamalarının birimler genelinde uygulanmasını sağlayarak programların amaçlarının
Enstitümüz vizyon, misyon ve stratejik planına uygun olarak geliştirmesini sağlamak, iç kontrol
sistemini oluşturarak programların değerlendirilmesinden sorumludur. Temel olarak iç kalite
güvencesi süreci Planlama, Uygulama, Değerlendirme ve İyileştirme aşamalarından
oluşmaktadır.
Planlama: Planlama aşamasında ‘süreç nasıl olmalıdır?’ sorusu cevaplanır. Enstitümüzde yer
alan her bir program için eğitim-öğretim amaçlarının tanımlanıp tanımlanmadığını, bunların
enstitü ve bölümün görev ve vizyonuna uygun olup olmadığı, amaçların belirlenmesinde
paydaşların ihtiyaçlarının göz önüne alınıp alınmadığı kontrol edilir. Enstitümüzde yer alan her
bir programın eğitim-öğretim amaçlarını ve program yeterliliklerini ve çıktılarını destekleyen bir
müfredatı/öğretim programı olmalıdır. Müfredatta yer alan dersler içerikleri, tanımları,
kredileri, kaynak kitapları, iş yükleri ve ön koşulları ile birlikte bilgilenmek isteyenler için
anabilim dallarının web sayfasında yayınlanmalıdır.
Değerlendirme: Değerlendirme aşaması ‘hangi ortamda, kimlerin katılımı, sorumluluğu ile ne
zaman, nasıl ölçülecek?’ sorusunu cevaplar. Bu süreç yardımıyla eğitim-öğretim amaçlarına
ulaşıldığı kanıtlanmalıdır.
Geliştirme: Geliştirme / İyileştirme aşaması ‘nasıl geliştirilip iyileştirilecek; alınan veri / görüş
kalite geliştirme adına nasıl kullanılacak?’ sorusunu cevaplar. Geliştirme aşamasında
programın eğitim amaçları ve çıktılarının sağlanma düzeyini Enstitümüzün stratejik planlarına
göre geliştirecek sürekli ve sistematik bir iyileştirme planı oluşturmak hedeflenmektedir. Bu
kapsamda gerekli görüldüğü takdirde program amaçlarının ve çıktılarının değiştirilmesi ve
geliştirilmesi değerlendirilir.
Liderlik ve kalite güvencesi kültürü
Rektörün ve süreç liderlerinin kalite güvencesi bilinci, sahipliği ve kurum iç kalite güvencesi
sisteminin oluşturulmasına liderlik etmesi gelişmiş düzeydedir. Aynı şekilde birimlerde liderlik
anlayışı ve koordinasyon kültürü yerleşmiştir. Akademik ve idari birimler ile yönetim arasında
etkin bir iletişim ağı oluşturulmuştur. Kurumsal süreklilik ve nasıl çalıştığı, deneyim
birikimlerinin oluşma hızı, kalite kültürü geliştirme hızı takip edilmekte ve irdelenmektedir.
Geri bildirim, izleme, içselleştirme fırsatları ve üst yönetimin bunlara katkısı sürekli
değerlendirilmektedir.